Miercuri s-au petrecut scene șocante în traficul din Alba Iulia. Un bărbat aflat la volanul unui VW Passat a condus necontrolat, provocând șicane și fiind un pericol pentru restul participanților la trafic. Ba mai mult, la trecerea de pietoni, într-o ora de vârf când elevii ies de la școală, era să spulbere pe zebră un grup de copii. Haosul produs de bărbat s-a terminat odată cu intervenția unui șofer care a spart geamul mașinii și i-a scos cheile din contact. Bărbatul de 45 de ani din Hopârta nu se afla sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor. Fiind bolnav de diabet zaharat, se află sub un tratament puternic, care poate avea efecte adverse. Doar intervenția rapidă a barbatului necunoscut din trafic a făcut ca ziua de miercuri sa nu fie marcată de o tragedie.  Cine ar trebui să prevină astfel de situații ? Instituțiile statului? Șoferii? Organele poliției? Cadrul legislativ există, dar este pus în aplicare?

Unde întorci capul în Alba Iulia în ultimele zile discuția predominantă este cea legată de șoferul care a condus haotic pe străzile din oraș. Pe langă panica pe care a semănt-o, toata lumea se întreabă cine e de vină atunci când un om cu o afecțiune gravă și sub un tratament puternic, a fost lasat liber pe străzi.

Sursă video: alba24

Ce instituție se face indirect sau direct răspunzătoare de nefericitul eveniment, unde este legiferat și stipulat cine îl poate împiedica pe un șofer să mai conducă dacă este grav bolnav, sunt întrebările la care cetățenii doresc un răspuns.

La prima vedere ai impresia că răspunsul se află ascuns după un zid de legi și norme. Dar poți rămâne suprins în momentul în care descoperi că în asemenea cazuri, legea este foarte clară și pe înțelesul fiecăruia.

În OUG 195/2002, republicată, privind circulația pe drumurile publice, actualizată prin OUG nr. 63/2006 la articolul 22 aliniatul 6 găsim următorul text de lege: 

Medicul de familie, atunci când constată că o persoană din evidența sa, care posedă permis de conducere, prezintă afecțiuni medicale prevazute în ordinul ministrului sănătății publice emis conform alin. (2), va solicita examenul de specialitate necesar, iar în cazul în care s-a stabilit că persoana este declarată inapta medical sau psihologic pentru a conduce un autovehicul sau tramvai, va comunica aceasta imediat poliției rutiere pe raza careia medicul iși desfășoară activitatea.

Mai pe scurt medicul de familie dacă constată că o persoană din evidența sa este șofer și suferă de o boală care îi poate afecta discernământul este obligat să trimită pacientul la un control de specialitate.

Dacă în urma consultării de către medicul specialist se constată că boala de care suferă persoana sau tratamentul pe care îl folosește îi poate afecta discernământul, se va face o scrisoare către medicul de familie.

Medicul de familie pe baza consultării de către specialist trebuie să informeze poliția rutieră pe raza căreia își desfășoară activitatea.

„ (8) Permisul de conducere al persoanei care este declarată inaptă medical sau psihologic pentru a conduce autovehicule ori tramvaie se retrage de către poliţia rutieră şi poate fi redobândit numai după încetarea motivului pentru care s-a luat această măsură.

(9) Avizul de apt sau inapt medical poate fi contestat doar pe baza unei expertize efectuate de instituţiile medico-legale, la solicitarea şi pe cheltuiala părţilor interesate.”

Textul de lege stipulează clar traseul prin care carnetul unei persoane poate fi retras pe probleme medicale: MEDIC DE FAMILIE- SPECIALIST- MEDIC DE FAMILIE – POLIȚIE RUTIERĂ.

La fel dacă poliția rutieră primește informații precum că un șofer suferă de o boală care îi poate afecta disecernământul, trebuie să investigheze cazul și prima oprire o face la medicul de familie, care mai departe trebuie să ceară o expertiză a unui medic specialist.

Unde se rupe liana textului de lege? Cazul de miercuri nu este unul singular și din fercire nu s-a soldat cu victime, dar în 2010 cunoscutul om de televiziune Șerban Hudiu, după ce a suferit un accident de ski și a fost lovit puternic la cap (fapt dovedit mai târziu în timpul procesului că i-a fost afectat puternic discernământul) a ucis trei oameni, dintr-o lacună în punerea în aplicare a textului de lege.

Cum se pot preveni pe viitor astfel de situații?

Trebuie înăsprit controlul medical, care în ultimii 20 de ani a devenit o formalitate, o simplă întrevedere între pacient și medic?

Trebuie responsabilizat  candidatul  pentru permis auto să aducă la cunoștința medicului că suferă de o boala ce poate pune în pericol siguranța sa și a participanților în trafic?

Sunt întrebări la care societatea civilă are nevoie urgentă de un răspuns….