Statul trebuie să plătească peste 28 de milioane de lei către Aktor, constructorul Lotului 2 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda. Grecii au obținut banii în arbitraj drept despăgubiri, statul fiind penalizat pentru că nu a făcut la timp exproprierile necesare, scrie alba24.ro

Șefii de la CNAIR speră că grecii vor termina în luna octombrie porțiunea de 24 de kilometri de autostradă, între Sântimbru și Aiud, autostradă la care lucrează din 2014. Au deja deja gata 85,05% din lucrări.

CNAIR a plătit despăgubiri de 686 de milioane de lei din 2019 încoace constructorilor care lucrează sau au lucrat la realizarea de autostrăzi și reabilitarea de drumuri naționale.

Cu acești bani s-ar fi putut finanța, de exemplu, lucrările la doisprezece kilometri din Autostrada Transilvania.

Bugetul CNAIR va fi și pe viitor diminuat de plata unor daune către constructori, care reproșează statului întârzierile de pe șantiere. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, are și soluția pentru ca statul să nu mai plătească atât de mulți bani în plus drumarilor: pregătirea mai temeinică a proiectelor.

Grecii de la Aktor au primit cei mai mulți bani. Firma elenă a câștigat încă din primăvara lui 2020 la Curtea de Arbitraj de la Paris despăgubiri de peste 101 milioane de lei pentru un contract de reabilitare a 41 de kilometri din DN6, între Domașnea și Caransebeș, care s-a derulat în perioada 2005-2011 și unde finanțarea a fost asigurată prin fonduri ISPA pre-aderare.

De asemenea, Aktor speră în plata cât mai rapidă a celor peste 28 milioane de lei pe care i-au obținut în arbitraj drept despăgubiri pentru construirea a 24 de kilometri din autostrada Sebeș-Turda.

Statul este penalizat astfel pentru că nu a făcut la timp exproprierile necesare.

Despăgubiri de peste 686 milioane de lei între 2019 și 2021 pentru firmele care au lucrat la construirea de autostrăzi și reabilitarea de drumuri naționale
În total, în doar 2 ani, între 2019 și 2021, CNAIR a plătit firmelor care au lucrat la construirea de autostrăzi și reabilitarea de drumuri naționale peste 686 milioane lei.

La această sumă mai trebuie să adăugăm cele 236 milioane lei pe care Compania de Drumuri le va achita eșalonat celor de la Salini din Italia, pentru rezilierea abuzivă în 2017, de către ministrul social democrat Răzvan Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, a contractului pentru construirea lotului 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva.

Directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță a dat ca exemplu negativ șantierul depe Sebeș – Turda.

„Avem proiecte pe care nu aș vrea să le dau ca exemplu, dar le dau ca exemplu, ca să zic așa de nu prea bună practică, și mă refer aici la proiectele de pe Sebeș-Turda, unde antreprenorii se chinuie de foarte mulți ani să finalizeze lucrările. Tragem tare să închidem proiectele de la Sebeș-Turda”, a precizat aceasta.

Răspunzând unei solicitări Digi24, șefii CNAIR au precizat că deocamdată firma elenă nu a primit niciun ban în plus față de contract.

Soluția propusă de ministrul Transporturilor: proiecte mai bine pregătite
Potrivit ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, o soluție pentru ca statul să nu mai plătească daune atât de mari drumarilor o reprezintă „proiecte mai bine pregătite”.

„Din mai buna pregătire a proiectelor se evită o mulțime din aceste probleme. Nu spun că constructorii sunt niște sfinți, dar cred că făcându-ne noi partea noastră de treabă serios, piața se va așeza și mai ales mergând cu foarte multe contracte.

Sper ca din ce în ce mai multe firme să se concentreze nu pe avocați, pentru că și asta este o realitate că sunt firme care sunt mai mult cu avocați decât cu ingineri și cu muncitori în construcții, și sper să se cearnă piața asta, dar cred că este nevoie de multă seriozitate și profesionalist din partea statului ca să dea semnal în piață și lucrurile încep să se îmbunătățească” a explicat ministrul.

Constructorii câștigă în arbitraj sau în fața instanțelor de judecată deoarece invocă faptul că autoritățile nu și-au făcut treaba: nu au făcut exproprierile la timp, nu au făcut relocările de utilități sau au scos la licitație lucrări după studii vechi, făcute din birou.